Een vraag die vaak gesteld wordt is, “Wat is het ideale CPC bod voor mijn zoekwoorden?”. Jammer genoeg is er niet een vast gegeven, maar je kan wel een reële schatting maken door een aantal gegevens in overweging te nemen.

Wanneer je adverteert op Google Adwords kan je een maximum bod instellen. Dit bod is het maximumbedrag wat je bereid bent om te betalen wanneer er iemand op je advertentie klikt. Naast het CPC bod zijn er nog een aantal factoren die bepalen hoe prominent je advertentie geplaatst is en hoe goed deze presteert.

Deze factoren kan je categoriseren in twee categorieën:

  • Factoren waar je invloed op kunt uitoefenen.
  • Factoren waar je geen invloed op kunt uitoefenen.

Factoren waar je invloed op hebt

  • Waar of wanneer je advertentie geplaatst wordt. (Tijd, locatie, etc.)
  • Hoe je advertentie eruitziet. (Gebruikte tekst, advertentie extensies, etc.)
  • De landingspagina van je advertentie (Waar komen je bezoekers terecht wanneer ze op een advertentie klikken?)
  • Het productaanbod en prijzen van de producten die je aanbiedt.
  • Hoe de website in elkaar zit, eruitziet en hoe deze communiceert met je website bezoeker.
  • Het maximum CPC bod van de zoekwoorden in je advertentie.

Factoren waar je geen invloed op hebt

  • Het maximum CPC bod van je concurrent.
  • De inhoud van de advertentie van je concurrent.
  • De conversieratio van de website van je concurrent.
  • De prijs van gelijkwaardige producten die je concurrent aanbiedt.

Uitrekenen van je maximum CPC bod

Na het bekijken van je Adwords concurrent is het van belang dat je de prijs van de producten die je aanbiedt competitief geprijsd zijn.

Daarnaast moet je er ook voor zorgen dat je website in topconditie is om je bezoekers te laten converteren, zorg ervoor dat er zo min mogelijk barrières aanwezig zijn, zodat je bezoekers makkelijk een conversie kunnen uitvoeren.

Alle andere factoren kun je geen invloed op uitoefenen, het maximum CPC bod moet gebaseerd zijn op jouw website, jouw prijzen en jouw winstmarges. Wanneer je het maximum CPC bod baseert op deze factoren wordt jouw advertentie op de juiste advertentiepositie weergegeven. Dit kan zowel onder als boven de advertentie van je concurrent zijn.

Om een goed CPC bod te berekenen heb je dus een aantal gegevens nodig:

  1. Kom erachter wat elke conversie voor je bedrijf oplevert. Dit kan zowel een directe conversie zijn zoals in e-commerce, maar ook een indirect zoals een lead die binnenkomt via je website. (Je verkoopt een product/dienst voor € 50,- en na de kosten die je gemaakt hebt houdt je € 20,- over.
  2. Kom achter het conversie ratio van je website. Het conversie ratio zegt hoeveel mensen die je website bezoek ook daadwerkelijk een conversie genereren, zoals een aankoop van je product of dienst. (Van elke 100 bezoekers genereren 4 mensen een conversie, dan is je conversie ratio 4% = 4/100*100.
  3. Wanneer je deze gegevens hebt kan je een break-even CPC bod berekenen, dit is het bod waar je geen winst en geen verliest hebt. (De berekening gaat als volgt; elke conversie genereert € 20,- winst en 4 bezoekers uit de 100 bezoekers genereert een converse (4%), vermenigvuldig nu je winst met je conversieratio; € 20,- * 4% = € 0,80.) Wanneer je kiest voor een hoger CPC bod dan maak je een verlies op de verkoop van je product of dienst.
  4. Pas het uiteindelijk CPC bod aan jouw situatie. Hoe lager je het bod instelt hoe meer winst je per conversie kunt genereren. Hierdoor stijgt de ROI van je advertentie een te laag bod kan echter resulteren in een te lage advertentie positie waardoor bezoekers niet klikken op je advertentie en je geen conversies genereerd.

Invloed uitoefenen op je advertentiepositie

Een goede advertentie positie is cruciaal om succes te hebben met adverteren op het Google Adwords platform.

Gelukkig kan ook invloed uitoefenen op de advertentie positie zonder het CPC bod te hoeven verhogen.

Dit kan je doen door de kwaliteitsscore van je zoekwoorden te verbeteren. Hoe hoger je kwaliteitsscore hoe beter je advertentiepositie.

De ROI van je Adwords advertentie optimaliseren

ROI is naast advertentiepositie ook een belangrijke factor voor het succes van je Google Adwords advertentie.

De ROI van je Adwords advertentie kan je optimaliseren door de winstmarge van je producten te verhogen, dit zowel door je productprijs te verhogen of de kosten per verkocht product te verminderen.

Door bod aanpassingen te gebruiken voor je advertentie, zoals het bod verhogen op tijden wanneer je bezoekers meer conversies genereren en te verlagen wanneer ze dit niet doen.

Conclusie

Je kan niet direct invloed uitoefenen op het Adwords budget, advertentie content of website van je concurrentie, maar je kan wel bepalen hoe je de plaatsing van je advertenties instelt zonder dat je verlies maakt op een gegenereerd conversie. Factoren die bepalend zijn voor het succes van je Adwords advertentie zijn; conversieratio van je website, het maximum CPC bod in combinatie met je advertentiepositie.

De formule om het ideale maximum CPC bod te berekenen is:

Maximum CPC = Gemiddelde winst per verkocht product * conversieratio * 0,85.

(0,85 is een dempingsfactor om te zorgen dat je per conversie winst genereerd, dit kan per situatie verschillen)